Terapia obejmuje swym zakresem pracę z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi w przypadku:
a) zaburzeń mowy związanych z niewykształconą kompetencją językową, w tym:
- zaburzenia słuchu, głuchota, niedosłuch
- dyslalia – zaburzenia w realizacji głosek (m.in. seplenienie, reranie)
- alalia prolongata – prosty opóźniony rozwój mowy
- oligofazja – zaburzenie mowy towarzyszące niepełnosprawności intelektualnej
- alalia i niedokształcenie mowy o typie afazji – brak mowy lub niedokończony rozwój mowy z powodu, np. urazu mózgu, wypadku
- opóźnienie mowy w przypadku zespołu mózgowego porażenia dziecięcego, padaczki, dzieci z zespołem poalkoholowym FAS
- dysleksja rozwojowa – specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu oraz specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka
- autyzm, w tym zespół Aspergera
b) zaburzeń mowy związanych z zaburzeniami sprawności realizacyjnych:
- wczesna interwencja logopedyczna – postępowanie logopedyczne w przypadku noworodków i niemowląt, dzieci w wieku przedszkolnym
- dysglosja – w przypadku osób z wadą zgryzu, ankyloglosją (skrócone wędzidełko podjęzykowe), w przypadku rozszczepu wargi i podniebienia
- niepłynność mówienia – jąkanie, zacinanie, giełkot
- dyzartria – zaburzenia oddechowo-fonacyjno-artykulacyjne
c) zaburzeń mowy związanych z rozpadem sprawności językowych i komunikacyjnych:
- afazja
- postępowanie w przypadkach chorób neurodegeneracyjnych
- w przypadku otępienia alzheimerowskiego
- w przypadku stanów ograniczonej świadomości i zespołu zamknięcia
- schizofazja
d) mutyzmu wybiórczego.