Terapia logopedyczna i neurologopedyczna

Terapia obejmuje swym zakresem pracę z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi w przypadku:

a) zaburzeń mowy związanych z niewykształconą kompetencją językową, w tym:

  • zaburzenia słuchu, głuchota, niedosłuch
  • dyslalia – zaburzenia w realizacji głosek (m.in. seplenienie, reranie)
  • alalia prolongata – prosty opóźniony rozwój mowy
  • oligofazja – zaburzenie mowy towarzyszące niepełnosprawności intelektualnej
  • alalia i niedokształcenie mowy o typie afazji – brak mowy lub niedokończony rozwój mowy z powodu, np. urazu mózgu, wypadku
  • opóźnienie mowy w przypadku zespołu mózgowego porażenia dziecięcego, padaczki, dzieci z zespołem poalkoholowym FAS
  • dysleksja rozwojowa – specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu oraz specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka
  • autyzm, w tym zespół Aspergera

b) zaburzeń mowy związanych z zaburzeniami sprawności realizacyjnych:

  • wczesna interwencja logopedyczna – postępowanie logopedyczne w przypadku noworodków i niemowląt, dzieci w wieku przedszkolnym
  • dysglosja – w przypadku osób z wadą zgryzu, ankyloglosją (skrócone wędzidełko podjęzykowe), w przypadku rozszczepu wargi i podniebienia
  • niepłynność mówienia – jąkanie, zacinanie, giełkot
  • dyzartria – zaburzenia oddechowo-fonacyjno-artykulacyjne

c) zaburzeń mowy związanych z rozpadem sprawności językowych i komunikacyjnych:

  • afazja
  • postępowanie w przypadkach chorób neurodegeneracyjnych
  • w przypadku otępienia alzheimerowskiego
  • w przypadku stanów ograniczonej świadomości i zespołu zamknięcia
  • schizofazja

d) mutyzmu wybiórczego.